Köpprocess – Hur man köper en bostad i Kalifornien

Köpprocess – Hur man köper en bostad i Kalifornien


ATT KÖPA HUS ELLER LÄGENHET (CONDO) I KALIFORNIEN

Söka bostad
Mäklare i USA kan visa och sälja ALLA fastigheter som är till salu. Det finns inga exklusiva försäljningsrättigheter som i Sverige. Mäklaren kostar dig ingenting, arvodet kommer från säljaren. Finner ni en bostad på en annan mäklares hemsida sänd då länken till oss så tar vi fram den till er visning. Vid en bostadsaffär är det vanligt att köparen representeras av en mäklare och säljaren representeras av annan mäklare.

Lägga bud
När vi hittat det hus eller lägenhet (condo/condominium) du vill köpa, lägger vi ett bud. Detta sker skriftligt där saker som tillträdesdag, handpenningens storlek mm ska vara med. Handpenning skall normalt betalas inom tre dagar och brukar vara 3 – 10%.

I samband med att budet läggs kräver säljarens mäklare att man visar att man har tillgång till köpeskillingen, Proof of funds, -detta kan vara ett brev från din bank. Det kan vara bra att förbereda banken på detta, brevet får man lämpligtvis via mail när man är på plats i Kalifornien och vet vilken summa man ska lägga bud på.

Home Inspection
När budet har accepterats har man 17 dagar på sig att göra en Home Inspection. Det är inte ett krav, men det är definitivt att rekommendera.

Tillträde
Betalning, likvidavräkning och registrering av köp hanteras av speciella Escrow Companies. Ett Title Company ser till att säljaren verkligen äger huset och att det är inga kvarstadsrätt (lien) på fastigheten.

Du behöver inte vara närvarande om du inte vill, eller kan, vid något av momenten ovan, men det är naturligtvis trevligt om du är det. En normal inflyttningsprocessen tar 30 dagar innan du får tillträde till din nya bostad. Men detta kan givetvis variera.

  • Kostnader för dig som köpare
    Du betalar för Home Inspection, ca $400-$600
    Escrow and Title Company avgifter inklusive “Closing cost” startar runt $500 och är beroende på köpesumman Det inkluderar avgifter, försäkringar och skatter.
    Fastighetsskatt i Kalifornien varierar från 1.08% till 1.20% av köpesumman som betalas 2 gånger om året. Avgift betalas beroende på när husköpet ägt rum
  • Kostnad för dig som säljare
    Lagfartsavgift, -”State documentary transfer tax”. Detta varierar från County till County och betalas av säljaren.
    Natural Hazard Disclosure rapporten och hemförsäkringen (Home Warranty) som är mellan $500-1000
    HOA (Hyresrättsföreningen) avgifter
    Mäklararvodet som är 5-6% av försäljningspriset
    Escrow avgifter varierar men är vanligtvis samma som köparens
    Det är vanligt att köparen förhandlar köpesumman efter Home Inspection, antingen genom reducerat pris eller att säljaren måste åtgärda problem med fastigheten.
    Säljaren är oftast ansvarig för att termit och pestinspektionen är åtgärdad.

Årliga kostnader
Säljaren är oftast ansvarig för att termit och pestinspektionen är åtgärdad.

Andra kostnader/avgifter
Om man köper en bostad i ett Kondominium betalar man oftast en HOA – Homeowners Association avgift.